keskiviikko 17. tammikuuta 2018

Myssy päässä

Valmistui sitten yksi myssykin. Pallovirkkauksella tehty, kuten olen pari aiemminkin tehnyt samalla tavoin. Värityksen tähän myssyyn, ja ehkä koko tällaisten myssyjen idea, taisi minulla lähteä eräästä romaanista muutamia vuosia sitten. Kalastaja ja kartanon neito oli kirjan nimi. Siinä jossain kohtaa selostettiin kalastajan myssyn ulkonäköä ja joku tämäntyyppinen mielikuva siitä minulle tuli.





Tekele on tummansinistä Nalle-lankaa. Valkoinen osuus voi olla jotain muutakin villalankaa, sillä se oli pyöreäksi kerittynä jo. Ensin aioin tehdä tähän tupsun samoista langoista sinivalkoisena vain, mutta muutin suunnitelmaa. Muistin minulla olevan valmiita tupsuja, joita joskus kirpparilta ostin. Punainen sopi mielestäni tähän ja tupsu on sopivan kevyt. Nyt  se ei paina myssyä alas, eikä autossa istuessakaan ole iso mötikkä takaraivolla. Tosin keväämmällähän tämä vasta ajankohtainen käyttöön oikein on.


Valkoinen raita reunassa tuntui kivalta idealta silloin, kun koko myssyn piti olla sinivalkoinen. Nyt tuo raita vähän häiritsee minua, varsinkin suoraan edestä katsoessa se tuntuu häiritsevältä rinkulalta kasvojen ympärillä.  Onkin mahdollista, että vielä muutan myssyä niin, että siitä tulee tupsua lukuunottamatta kokonaan sininen. Jää nähtäväksi, kuinka tätä tulee käytettyä.



Ja tässä vähän lisäväriä punaisen huivin muodossa. Olen sen joskus mieheni siskolta saanut. Tämän jutun pusero on käsinommellen  80-luvun kaavalla tehty,  kun sellaisen päähänpiston sähkökatkon aikaan sain, että piti ompelu silloin alkaa. Hame on kansallispuvun hame.




8 kommenttia:

  1. Hieno myssy. Aika iso työ ommella pusero käsin. Olet sinä taitava ja ahkera. 😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kun olin sinä aloituspäivänä ajatellut joulun jälkeen ompelun alkaa, niin olin pettynyt kun meni sähköt. Mietin sitten, että voishan siinä jotain käsin ommella päivänvalossa ja kun alkuun pääsin, halusin tehdä sen silleen kokonaan. Mutta kyllä se lopussa tympi:)

      Poista
  2. Miten olet jaksanutkin käsin ommella puseron...hieno saavutus! Jännä myssy, vähän baskeri tyyppinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuommoinen myssy on siitä kiva tehdä, kun siinä ei mene ylettömästi aikaa; toisin kun tuossa toisessa hommelissa. Alussa oli kyllä ihan kivakin käsin ommella. Aikaahan mulla on, mutta kyllä alkoi todella kyllästyttää loppusuoralla se puseronteko:)

      Poista
  3. Voi miten kiva myssy, kyllä olet näppärä! Mukavaa viikonjatkoa♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noiden tekeminen on siitä kivaa, kun valmistuu aika nopsaan:)

      Poista
  4. Olet kyllä mahdottoman monipuolinen ja aikaansaapa! Minullakin on tämä talvikausi mennyt neuloessa, mutta kankaisiin en ole vielä koskenut. Sukkia, lapasia, kaulaliinoja ja yksi myssy on valmistunut lahjoiksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kauniista sanoistasi:) Mutta itse asia on kyllä ihan päinvastoin; en ole aikaansaapa, vaan harmittelen usein sitä, mitä vähän saan aikaan mitään, vaikka ajasta ei ole puutetta... Varsinkin taloustöitä tämä koskee. Minä vain "pidän kovaa melua" niistä vähistä aikaansaannoksistani; niistä, joita mieluimmin teen:)

      Poista