keskiviikko 22. maaliskuuta 2023

Se oli hartaasti haluttu asia!

Viimeinen pääsiäisateria... Jeesukselle. Se kiinnitti huomion tänä aamuna luetusta. Jeesuksesta sanottiin:

 
"Hän sanoi heille: 

"Hartaasti olen halunnut
 syödä tämän pääsiäisaterian
teidän kanssanne ennen kärsimystäni.

Sillä minä sanon teille:
enää en syö pääsiäisateriaa,
ennen kuin se saa täyttymyksensä
Jumalan valtakunnassa."

"Hän otti käsiinsä maljan, kiitti Jumalaa ja sanoi:

"Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne.
Minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia, ennen kuin
Jumalan valtakunta on tullut."

Sitten hän otti leivän, siunasi, mursi 
ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: 

"Tämä on minun ruumiini 
joka annetaan teidän puolestanne. 
Tehkää tämä minun muistokseni." 

Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: 

"Tämä malja on uusi liitto 
minun veressäni, joka vuodatetaan
teidän puolestanne."

Evankeliumi Luukkaan  mukaan; luvusta 22, jakeet 15-20. Vuoden 1992 käännös.


Jeesus sanoi tuossa alussa, että oli hartaasti halunnut sitä ateriaa päästä nauttimaan, vaikka se oli viimeinen juuri ennen suurta kärsimystä!  Sitä ihmettelin. Hän varmastikin halusi olla siinä vielä omiensa kanssa, ja puhua heille vielä hieman, että he hänen kuoltuaan - ja sitten myös ylösnoustuaan, ja taivaaseen noustuaan - muistaisivat, ja ymmärtäisivät, mitä se kaikki tarkoitti, ja miten todellista se kaikki oli. Ja on.






3 kommenttia:

  1. Hyvä kirjoitus,varmasti Jeesus halusi olla opetuslastensa kanssa
    ne viimeiset hetket ennen kuolemistaan. Minua lohdutti ehtoollisen asetus sanat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Äskeisen kommentoinnin lähetti sunrise41.blogspot.com

      Poista
    2. Silloinkin vaikka Jeesus tiesi kohta tulevat kauhut, hän huolehti omiensa asiasta.

      Poista