maanantai 8. toukokuuta 2023

Ei kukaan voi tulla Jeesuksen tykö ilman Jumalan vetovoimaa!

Jeesus usein kärjisti sanomisiaan. Kuulijoille saatettiin myös puhua vertauksin, joita eivät kuulijat ymmärtäneet; edes Jeesuksen opetuslapset, joille Jeesus sitten erikseen selitti puheensa tarkoituksen.

Erään kerran Jeesus oli puhunut leivästä, ja sanonut itse olevansa sellainen. Hän jopa sanoi, että kaikkien olisi syötävä hänen lihansa ja juotava hänen verensä. Ja siitäkös useiden mieli myrtyi, koska puhe oli heistä sietämätöntä. Kuulijat eivät käsittäneet, eikä Jeesus siinä selittänyt, että hän tarkoitti sitä, että hän tulee kuolemaan ristillä, vuodattaa siinä verensä, ja se kuolema tulisi olemaan kaikkien ihmisten syntien tähden, uhrina syntien SOVITTAMISEKSI. Jossain kohtaa Jeesus kehottikin viettämään ehtoollista hänen muistokseen ja sanoi siinä olevan se hänen ruumiinsa ja verensä.*

Vanhan liiton aikana (siis ennen Jeesuksen ristinkuolemaa ja ylösnousua) uhrattiin  virheetön lammas syntien tähden. Ja kun jokainen ihminen jatkuvasti kuitenkin rikkoi/rikkoo Jumalan tahtoa vastaan, uhreja oli jatkuvasti tarvis uhrata. Mutta nyt, Jeesus oli virheettömänä uhrina (karitsana), taivaasta tulleena Jumalan Poikana, ihmiseksi syntyneenä,  ihmisen elämän ilman syntiä eläneenä - ja nyt hän antoi itsensä uhriksi kaikkien ihmisten puolesta! Ei tarvita enää uhreja syntien tähden, sillä se Jeesuksen antama uhri riittää - jokaiselle joka vain sen omalle kohdalleen tahtoo omistaa!

Huomattava on - Jeesuksen sanojen mukaan - ettei  kukaan voi tulla hänen luokseen, ilman ettei Isä Jumala olisi vetämässä sinne. 

"Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä." Johannes 6:65

Kun jotkut siis suuttuivat Jeesuksen leipä 🍞 ja  viini🍷 puheista, hän totesi: "Henki yksin tekee eläväksi, lihasta ei ole mitään hyötyä. Ne sanat, jotka olen teille puhunut, ovat henki ja elämä." Joh. 6:63 KR-92

---

*Jeesus asettaa ehtoollisen juuri ennen kärsimystään: Evankeliumi Luukkaan mukaan, luvusta 22, v. -92 käännöksen mukaan: 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti