perjantai 26. heinäkuuta 2024

Ei Jeesus turhanpäiten siitä puhunut - "Isä meidän" rukouksesta!

Sen on aikoinaan muistiinmerkinnyt niin Matteus 6:9-13, kuin myös Luukas 11:2-4. Lainaukset heiltä v. -38 käännöksen mukaan. Ja *merkinnällä varustettu on tässä katekismuksen sanakääntein. Siitäköhän lienen sen rukouksen oppinut, koska niillä sanoilla se minulle on tuttu. 

Jeesus  siis kehoitti rukoilemaan näin:

"Rukoilkaa siis te näin:
Isä meidän, joka olet taivaissa!
Pyhitetty olkoon sinun nimesi;
tulkoon sinun valtakuntasi;
tapahtukoon sinun tahtosi
myös maan päällä niinkuin taivaassa;
ja anna meille meidän velkamme (*syntimme)
anteeksi niinkuin mekin annamme anteeksi
meidän velallisillemme (*niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet);
äläkä saata meitä kiusaukseen;
vaan päästä meidät pahasta,
sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia
iankaikkisesti. Amen." 
Matteus 6:9-13 (*katekismus)

Jeesus sanoi rukouksesta muutakin:
"Anokaa, niin teille annetaan;
etsikää, niin te löydätte;
kolkuttakaa, niin teille avataan.
Sillä jokainen anova saa,
ja etsivä löytää,
ja kolkuttavalle avataan."
Matteus 7:7-8

"Ja kuka teistä on se Isä, joka poikansa häneltä pyytäessä kalaa, antaa hänelle kalan sijasta käärmeen, taikka joka hänen pyytäessään munaa antaa hänelle skopionin? Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja,  kuinka paljoa ennemmin taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat!" Luuk. 11:11-13 

Ja Matteus oli muistiinpanpanoihinsa merkannut tähän samaan liityväksi myös tämän, että kuka isä antaisi pojalleen: "...kiven, kun kun tämä pyytää häneltä leipää." Matt. 7:9


Sittenhän oli vielä sekin Jeesuksen puhuma juttu, yöaikaan ilmaantuneen yllätysvieraan tapaus, joka löytyy Luukaan muistiinpaanoista: (ehkä Jeesus halusi, että hänen "kaverinsa", ne opetuslapset aikoinaan, kuin mekin nyt, ajatttelisimme, kuvittelisimme  itsemme tuon yöllisen leivänlainaajan osaan sinne ystävän ovelle...🌌

"...Jos jollakin teistä on ystävä ja hän menee hänen luoksensa yösydännä ja sanoo hänelle: 'Ystäväni, lainaa minulle kolme leipää, sillä eräs ystäväni on matkallaan tullut minun luokseni, eikä minulla ole, mitä panna hänen eteensä'; ja toinen sisältä vastaa ja sanoo: 'Älä minua vaivaa; ovi on jo suljettu, ja lapseni ovat minun kanssani vuoteessa; en minä voi nousta antamaan sinulle' - minä sanon teille: vaikka hän ei nousekaan antamaan hänelle sentähden, että hän on hänen ystävänsä, nousee hän kuitenkin sentähden, että toinen ei hellitä, ja antaa hänelle niin paljon, kuin toinen tarvitsee." Luukas 11:5-8 

 Ja Matteus oli merkannut muistiin myös tämän: "... teidän Isänne kyllä tietää, mitä te tarvitsette, ennenkuin häneltä anottekaan." Matt. 6:8


Kaikenlaisiin tarpeisiin - ja kaikille, on rukoukseen lupa☀️ Jeesus itse sanoi, että "...sitä joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos."❤️ Joh. 6:37



Jotenkin nämä rukousmietteet tänä aamuna vain tuntui kiinnostavalta☀️ (Leipäkuva on vanha:)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti