lauantai 23. kesäkuuta 2018

Kun aika oli täysi

Kun aika oli täysi, tapahtui se, minkä Jumala oli päättänyt tapahtuvaksi. Enkeli sai olla hänen sanansaattajanaan: "Älä pelkää Sakarias. Rukouksesi on kuultu. Vaimosi Elisabet synnyttää sinulle pojan ja sinä annat hänelle nimen Johannes. Ilo ja riemu täyttävät sinut, ja monet iloitsevat hänen syntymästään." Luuk. 1:13-14

Sakarias ja Elisabet olivat jo vanhoja. Heidän aikansa oli jo ohi. Mutta Jumalan aika oli vasta tullut. Nyt oli tullut aika heidän rukoustensa aiheen toteutumiseen. Sakarias kysyi ihmeissään: "...Mistä voin tietää, että niin käy? Minähän olen jo vanha, ja vaimonikin on iäkäs." Luuk. 1:18

Hän sai kuulla enkelin suusta vastauksen: "Minä olen Gabriel, yksi niistä, jotka seisovat Jumalan edessä. Minut on lähetetty puhumaan sinulle ja tuomaan tätä iloista sanomaa." Luuk. 1:19  Enkeli ei kertonut satuja, ei omia höpinöitään. Sanoma tuotiiin suoraan Jumalan edestä.

Sakariaan tullessa kotiin, hän varmaankin katsoi vaimoaan uusin silmin... Ja se katse oli kuin nuoren miehen. Hänellä oli selvittämistä vaimolleen siinä, mitä hänelle oli sanottu. Suuri ilo ja ihmetys valtasi molemmat. Ja pian kävikin ilmi, että oli alkanut toteutua se, mitä oli luvattu: Elisabet oli tullut raskaaksi. He tunsivat suurta ihmettelyä tämän tosiasian edessä. Hehän tunsivat itsensä nuortuneiksi ihan.

---

---
Mies, nuoreksi kai tätä oudossa kamelinkarvavaatteessa seisovaa miestä vielä tohti nimittää, katseli taaksepäin. Tätä autiomaata hän oli kotinaan pitänyt. Täällä käyttänyt ravintonaan sen antimia: hunajaa ja heinäsirkkoja. Nyt hän kuitenkin tiesi, että aika oli täysi siihen, että hänen oli lähdettävä liikkeelle, olla se, joksi hänen pitikin tuleman: "Ääni huutaa autiomaassa..." Luuk. 3:4

Ja niin tuo mies, Johannes nimeltään, "...lähti liikkeelle ja kulki kaikkialla Jordanin seudulla saarnaten ja kehottaen ihmisiä kääntymään ja ottamaan kasteen, jotta synnit annettaisiin heille anteeksi." Luuk. 3:3

"Hänen luokseen tuli paljon väkeä Jerusalemista ja joka puolelta Juudeaa. He tunnustivat syntinsä ja Johannes kastoi heidät Jordanissa." Mark. 1:5

"Hän julisti: "Minun jälkeeni tulee minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes kumartumaan ja avaamaan hänen kenkiensä nauhoja. Minä olen kastanut teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä." Mark. 1:7-8

(Raamattulainaukset tässä tekstissä  v. -92 oleva suomennos. Käyttämäni jakeet löytyivät kätevimmin Kronologisesta Raamatusta)

---
Johannes Kastajan jälkeen tuli se odotettu, häntä suurempi: Jeesus.   Mitä Johannes sanoi Jeesuksesta? Joh. 3:22-36


Mitä Jeesus sanoi Johanneksesta: (Matt. 11:7-11).

Hyvää Juhannusta!




8 kommenttia:

  1. Hyvää, siunattua juhannusta myös Sinulle!

    VastaaPoista
  2. Leppoisaa juhannuspäivää ja ihanaa kesän jatkoa♥

    VastaaPoista
  3. Aivan ihanat kuvat. Kyllä se juhannus ja "Jussien" nimipäivät meni meilläkin. Kiirettä riitti ja vain aamupalat oli perheen yhteiset.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rantakuva on tältä kesältä, muut joltain aikaisemmalta kesältä. Meiltä lähti tänään nuorimies omaan huusholliinsa.

      Poista