perjantai 28. syyskuuta 2018

Uuden opettelua: sarvineule

Tytär osti minulle muutama päivä sitten uusimman Suuri Käsityölehden. Siitä osui silmiini kuva malliksi neulotusta tilkusta, johon miellyin. Neuleen nimi oli sarvineule. Lehden kuvassa se oli neulottu sellaisilla väreillä, että tulikin ihan poro mieleen...:)

No, minä sitten halusin kokeilla sitä. Lehdessä oli linkki ohjevideoon.  Itse halusin kirjoitettua avukseni, joten tulostin paperille ohjeen, ettei tarvitse koneen ääressä harjoitustyötä tehdä. Minulla oli Novitan Nalle-lankaa ja niistä omaa neuletilkkuani teen. Ensin aloitin punaisella, mutta  muutaman kerroksen jälkeen jouduin tekemäni  purkamaan, sillä totesin, että vaaleammalla langalla olisi aloitus kuulunut tehdä, jotta kuvio näkyisi oikeanlaisena.


Vielä en osaa ilman ohjepaperia tuota kuviota tehdä. Kuinkahan kauan siihen mahtanee minulta mennä, että oppisin  työstä muistamaan, millainen kerros kulloinkin olisi tehtävänä. Ajatukset on pidettävä koossa tuota tehdessä.  Kuviota tehdään myös nurjilla kerroksilla. Minä olen  tuosta pari kertaa joutunut purkamaan, kun oli kuvio mennyt sekaisin. Onneksi sain sotkun selvitettyä, mutta virheitä voi silti  olla. Vähäiset virheet kyllä sopivasti piiloutuu kuvioon.

Enpä tiedä, mihin tämän kokeilutilkkuni käytän. Jotain ajatusta kyllä on, mutta yleensähän ne suunnitelmani eivät toteudu ihan senkin takia, etten osaa toteuttaa niitä ja onkin keksittävä jotain riittävän yksinkertaista.


6 kommenttia:

  1. Kaunista neuletta! Minulla ei oikein keskittymiskyky ja kärsivällisyys riitä seurata ainakaan vaikeita ohjeita...tuo vaiva on tullut ihan viime vuosina :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei mullakaan kärsivällisyys kovin pitkälle tuommoisten kanssa riitä. En esimerkiksi kovin montaa kertaa viitsi ruveta purkamaan. Joten jos sitä näyttää yhtenään tulevan eteen, homma saa aika äkkiä loppua.

      Poista
  2. Kaunis tilkku ja ajatukset on tosiaan pidettävä kurissa, että oikeanlainen kuvio syntyy.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todellakin on pidettävä kurissa! Tänä aamuna taas jouduin purkamaan yhtä sotkupaikkaa. Alkoi jo ärsyttää ihan. Ajattelinkin sitten, että tuota tehdessä en ainakaan minä voi ajatella oikeastaan yhtään mitään muuta, kuin sitä mitä teen.

      Poista
  3. Oli se vaivalloista, sen verran vielä muistan. Tein jo 77 tai 78 äidille joululahjaksi pipon tuolla sarvikuviolla. En kyllä enään osaisi ilman ohjetta ja tosiaan työläs mielikuva siitä pipon teosta on jäänyt. Erilläin kaunis kuvio kyllä on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä katselin tuota lehdestä kuin en olisi koskaan ennen nähnyt. Onhan mun täytynyt sun työsi varmaan nähdä, mutta ei minkäälaista muistikuvaa ole enää. Mun pitää koko ajan pitää se ohjepareri nenän alla, että voin tarkistaa siitä tekemiset. Tässä kun ei edes kerroksen väristä voi paljon päätellä, koska mukana on usein edelliseltä kerrokselta neulomatta nostettuja silmukoita. Yritän kumminkin ahkeroida vajaata punaista kerää loppuun ainakin...

      Poista