sunnuntai 16. helmikuuta 2020

Sopimus

Jostakin tuli tänä aamuna mieleen miettiä, mitä tarkoittaa uskoontulo ja miten sen selittäisi toiselle. Minulla alkoi myös soida päässäni pätkä eräästä laulusta: "...sovinnon suuri päivä, meille on koittanut. Täytetty lain on käskyt, velkamme kuittasit..."  Siinä laulunpätkässäkin se oikeastaan sanotaan, mitä se on. Mutta sitä voi kuvata toisellakin tavalla.

Siitä voi kuvata myös sanalla seuraaminen. Sana "seuraa" on saanut nykyään senkin merkityksen, että seurataan jonkun ihmisen tekemisiä tarkkaan jossain somessa.  Jeesus kutsui aikanaan ihmisiä seuraamaan itseään. Jotkut lähtivät hänen kanssaan kulkemaan, toiset eivät. Se seuraaminen on vastaamista Jeesuksen kutsuun: "Tule, ja seuraa minua!"

Niinkin voisi kuvata tätä uskossaoloa, että se on sopimus, liitto; peräti avioliitto - elinikäiseksi tarkoitettu. Siihen ruvetaan vakaasta aikomuksesta, yhteisestä sopimuksesta. Mukana on usein suuretkin tunteet, mutta eivät ne mikään liiton edellytys ole. Liitto voidaan solmia ilman suuria tunnekuohujakin.

En nyt varmastikaan osaa näitä kovin hyvin selittää. Joltakin muulta onnistuisi paljon paremmin.

Laitan tähän vielä tekstiä yhdestä paperista 30 vuoden takaa. Olin vuonna 1990 kirjoittanut varmaankin jostakin kirjasta selitystä uskoontulosta ja pelastusrukouksenkin:

" Pelastus. 1. Joh. 1:9, Room. 10:9
a. tunnusta syntisi
b.anna toisille anteeksi
c. kutsu Jeesus sydämeesi
d. käänny kokonaan pois synnistä

Pelastusrukous: Herra Jeesus, tiedän olevani syntinen. Olen tehnyt syntiä, tunnustan syntini Sinulle. Pyydän kaikkia syntejäni anteeksi - niitä syntejä,  jotka muistan ja niitä syntejä, jotka olen unohtanut. Annan anteeksi niille, jotka ovat tehneet syntiä minua vastaan. 
Herra Jeesus, tule sydämeeni  Vapahtajanani. Annan elämäni kokonaan Sinulle, Sinä olet tästä lähtien elämäni ja sydämeni Herra. Annan itseni kokonaan, ihan täysin Sinulle. Kiitos siitä, että tulet sydämeeni henkilökohtaiseksi Vapahtajakseni. Rakastan Sinua ja tahdon palvella Sinua ikuisesti. Amen."

(Laita sitten päivämääräkin ylös, ja vaikka nimesi paperiin) Selitys näihin on tässä; sinä itse saatat tarvita niitä myöhemmin: "Kun sitten saatana tulee ja kuiskuttaa mieleesi epäilyksiä, voit sanoa: "Saatana, sinä ole valehtelija ja petturi. Minä olen ___________  antanut itseni Jeesukselle, saanut syntini anteeksi. Jeesus on elämäni Herra."  

Minulla on omassa paperissani päivämäärä siltä vuodelta, sillä minua oli suuresti kiusannut aiemmin ajatus siitä, etten osannut nimetä mitään päivää sille, milloin olin lähtenyt Jeesusta seuraamaan. Minulle itselleni oli tuosta päiväyksen laittamisesta paperiin hyötyä, ei Jeesus sitä päiväystä tarvitse.


"Jeesus sanoo:

"Sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi" → Kun ihminen tuntee että on syntiä tehnyt
"Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät" → Ihminen ei tunne olevansa syntinen."

..................................................................................................................................................

Ja tässä on samaa asiaa uskoontulosta vähän erilaisin sanakääntein: Miten tulen uskoon?   (linkki on Lieksan Helluntaiseurakunnan sivulle)


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Toivottavasti ylläolevista voisi olla jollekulle hyötyä.


Hyvää sunnuntaita!

 Ja suurta sovinnon, sopimuksen, velankuittauksen ja anteeksiannon päivää!





1 kommentti: