tiistai 29. joulukuuta 2020

Jeesus paransi

Olin kesällä 2018 tehnyt listaa Jeesuksen parantamista ihmisistä Luukkaan muistiin kirjoittaman mukaan. Se oli silloin blogissakin, mutta laitanpa listan nyt uudestaan, koska sen lappusen tänä aamuna taas Raamattuni välistä löysin.

Merkityt kohdat, joissa tapahtumat on kerrottu, ovat linkkinä kyseisiin Raamatunpaikkoihin v. -33/-38 kirkkoraamatun mukaan Koivuniemen Raamattuhakuun.

  • Synagoogassa "mies, jossa oli saastaisen riivaajan henki. Tapahtui Kapernaumissa sapattina. Luuk. 4:31-37
  • Kovassa kuumeessa ollut Pietarin anoppi. Kapernaum, sapattina "Simonin" (eli Pietarin) kotona. Luuk. 4:38-39
  • "Sairaita, mikä missäkin taudissa". "Myös riivaajat lähtivät ulos." Luuk. 4:40-41
  • "Mies yltänsä pitalissa". Kaupungissa.  Luuk. 5:12-16
  • "Paransi sairaat". Luuk. 5:17
  • Toisten vuoteella kantama halvaantunut mies, joka laskettiin katolta alas huoneeseen Jeesuksen eteen. Luuk. 5:18-26
  • Synagoogassa "mies, jonka oikea käsi oli kuivettunut". Luuk. 6:6-11
  • Paljon sairaita ja "saastaisten henkien vaivaamia" lakealla paikalla vuoren juurella. Luuk. 6:17-19
  • Sadanpäämiehen kuolemaisillaan ollut palvelija. Kapernaum. Etäällä parannettavasta. Luuk. 7:1-10
  • Useita taudeista, "vitsauksista", "pahoista hengistä", monelle sokealle näkö. Myös rammat, pitaliset, kuurot.  Luuk. 7:21-22
  • "Muutamia naisia", joissa oli ollut pahoja henkiä ja tauteja, riivaajia. Luuk. 8:2
  • Riivaajien vaivaama mies, "Legio" nimeltään. Rannalla Gerasan alueella. Luuk. 8:26-39
  • "Verenjuoksua" 18 vuotta sairastanut nainen. Väkijoukossa. Luuk. 8:43-48
  • Saastaisen hengen vaivaama poika. Kansanjoukosta vuoren juurella. Luuk. 9:37-42
  • Riivattu, mykkä mies. Luuk. 11:14
  • Synagoogassa sapattina heikkouden hengen koukistama nainen. Luuk. 13:10-13
  • Fariseuksen talossa  vesitautinen mies. Luuk. 14:1-4
  • Loitommalla seisseet kymmenen pitalista miestä. Kylässä. Matkalla Samarian ja Galilean rajalla. Luuk. 17:11-19
  • Jerikon lähellä tien varrella ollut sokea. Luuk. 18:35-43
  • Getsemanessa ylimmäisen papin palvelija, jolta joku opetuslapsista oli iskenyt pois korvan. Luuk. 22:50-51

Luukashan oli lääkäri. Muutkin kirjoittivat Jeesuksen parannustekoja muistiin, mutta lääkäri sitä varmaan erityisen kiinnostuneena teki.



Varmasti monet nykyajan lääkäritkin ovat kuulleet tai itse nähneet tapauksia, joita olisi voinut kirjoittaa muistiin.

Jeesus voi kyllä tänäkin aikana antaa avun sairaalle ihan suoraan, jos hän sen hyväksi näkee. Hän päättää.  Apu voidaan joskus antaa vaikka tiettyyn hetkeenkin. Ei ole kovin montaa päivää siitä, kun minulle kerrottiin yhdestä tiettyyn hetkeen saadusta avusta, joka rukousvastauksena tuli, yllättäen ihan sen rukoilijan. 



8 kommenttia:

  1. Tänään tapahtuu myös ihmeitä ja saadaan Jumalalta apu vaikka on jo muu toivo menetetty. Minä kuulin jokin aika sitten,eräs mies oli sairastanut pitkään,hänellä oli syöpä ja lääkärit olivat todenneet ettei mitään ole tehtävissä. Oli mennyt vähän aikaa siitä kun oli otettu kokeet tältä mieheltä,niin syöpää ei enää ollut.Mies oli parantunut syövästä ja se tapahtui tänä vuonna. Lääkäri olimyös todennut tälle miehelle,että parantuminen oli tapahtunut. Jeesus on sama tänäänkin ja Hän voi parantaa ja ihminen voi saada avun yllättäen kun näyttää ettei ole toivoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuollaiset viesit on ihania! Tällaista todella tapahtuu, että nykyäänkin Jumala voi ihmeen kautta parantaa, niin että lääkäritkin voivat asian todeta. Jeesus tosiaan on sama vielä tänäänkin ja voi parantaa yllättäen, vaikka useimmiten joudummekin lääkärien kanssa asioimaan. Hyvää, siunattua vuodenvaihdetta sinulle!

      Poista
    2. Kiitos,hyvää ja siunattuaa Uutta vuotta myös sinulle.

      Poista
  2. Olipa siinä jo pelkästään Luukkaalla pitkä lista parantuneista. Jeesus paransi monenlaisia vaivoja ja parantaa vieläkin. Itsellänikin on alkanut olla niin monenlaista sairautta, että olisi se kyllä ihanaa, jos saisi kokea, että Jeesus parantaa edes jostain vaivasta. Sitä voi ainakin rukoilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En edes muista kuinka tarkkaan tuota silloin tein, mutta paljon niitä tuossa on. Saati jos olisi Matteuksen, Markuksen ja Johanneksenkin käynyt läpi. Tosin heillä on varmasti paljon samoista tapauksista. Ja miten paljon mahtaakaan olla niitä, joita ei koskaan kukaaan kirjoittanut mihinkään muistiin. Meidänkin aikanamme varmaan usea parantuminen jää ihan vain omien tai lähimpien tietoon. Voi ainakin rukoilla sairauksien paranemista itsellekin. Hän sitten tekee, niinkuin hyväksi kenenkin kohdalla näkee. Voimia ja iloisia rukousvastauksia sinulle!

      Poista
  3. Eilen olimme rukouskokouksessa ja rukoiltiin rakkaan ystävän puolesta, joka ei enää kokonaan parane, jos ei Jeesus häntä paranna...voi kun toivoisin niin käyvän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kun Jumala tekisi sen ihmeen, että hän saisi parantua. Mutta jos ei, niin että hän saisi ainakin voimaa jokaiseen hetkeensä...

      Poista