sunnuntai 10. tammikuuta 2021

Tunteeko Jumala myötätuntoa meitä kohtaan?

Minulle eräänä aamuna mieleen kysymys siitä, tunteeko Jumala myötätuntoa meitä kohtaan arjessamme; meidän pienissä kitinöissämme, turhautumisissamme, väsymisissämme, peloissamme, vai ajattteleeko hän, että "mitä siinä pienistä kitisee ja valittaa?" Sitten olin kirjoittanut vähän vihkooni omia ajatuksiani. Ja niiden jatkoksi: "Herra, en tahtoisi kitistä, mutta sitä huomaan silti tekeväni aika ajoin, ja kaiketi aika usein. Olisi ihana asia, jos valoisa kiitosmieli voisi minutkin vallata useammin. En tiedä vastausta otsikon kysymykseen. Mitä sanoisit minulle?"

Olisiko se mieleen tullut: "Olet minun silmissäni kallis ja suuriarvoinen." Ja rakastat minua? Vioistani huolimatta?

Mitä on myötätunto? Tuntoa siitä,  miltä toisesta tuntuu? Myötätuntoinen asennoituminen toista kohtaan on varmaan sitä, että ajattelee toista rakkaudellisesti, ja koettaa toimia kaikessa toisen hyväksi niin, että sen kohteena oleva voisi jälleen kokea iloakin, tai ainakin saaneensa apua, lohdutusta, huomiota - rakkaudellisesti.  

Jumala on myötätuntoinen meitä kohtaan. Se on selvää. Hän loi meidät omaksi kuvakseen. Hänhän juuri meidätkin loi tuntevaksi, koska Hän itse tuntee monet tunteet. Tässä Jeesuksen kokemaa:

"Sitten Jeesus meni opetuslastensa kanssa Getsemane-nimiseen paikkaan. Hän sanoi heille: "Istukaa tässä sillä aikaa kun minä käyn tuolla rukoilemassa." Hän otti mukaansa Pietarin ja ne kaksi Sebedeuksen poikaa. Jeesus alkoi murehtia ja tulla tuskaan, ja hän sanoi heille: "Sieluni on syvästi murheellinen, kuoleman tuskassa. Olkaa tässä ja valvokaa kanssani."
Mennen vähän edemmäksi Jeesus lankesi kasvoilleen ja rukoili: "Isäni, jos mahdollista on, menköön minulta pois tämä malja. Ei kuitenkaan niin kuin minä tahdon, vaan niin kuin sinä."
Tullessaan opetuslastensa luo hän tapasi heidät nukkumasta  ja sanoi Pietarille: "Niin ette siis jaksaneet yhtä hetkeä valvoa kanssani! Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen. Henki tosin on altis, mutta ihmisluonto on heikko." Matt. 26:36-41 JKR

Jeesus olisi tarvinnut ennen kuolemaansa myötätuntoa opetuslapsiltaan, näiltä lähimmilta ystäviltään, mutta he eivät kyenneet siihen. Eivät he käsittäneet, mitä oli tuloillaan.

Ilmankos ihminen on tunteva olento, sillä Jumalan kuvaksihan meidät luotiin alunalkaen. Syntiinlankeemus rikkoi sitä täydelliseksi tehtyä kuvaa ensin. Ja sittemmin kaikenlaisia särkymisiä;  säröjä ja halkeamia, palasiksi menemisiä on tullut ja tulee jatkuvasti lisää. 

Olisimme täysin pilalle ja poisheitettäväksi menneitä, mutta Jumala halusi pelastaa meidät! Hän teki liiton, ensin Nooan kanssa... ja lopulta tuli Jeesus, joka lähetettynä tänne vartavasten, tuli pelastamaan meidät pilallemenneet korjattavaksi, ja saamaan taivaan ja  uuden täydellisyyden siellä. 

Jumalan luona rikottu kuva tulee vielä täysin eheäksi!




"Ja valtaistuimella istuva  sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki."
Ja hän  sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet."
Ilmestyskirja 21:5





2 kommenttia:

  1. Mulla oli juuri vähän aikaa sitten tietokoneongelmia, netti oli toista vuorokautta toimimatta. Olin tehnyt kaikkeni, että saisin sen pelaamaan, mutta ei...mentiin miehen ja läppärin kanssa liikkeeseen kysymään mikä sitä voisi vaivata. Siellä tutkittiin sitä ja suositeltiin uutta mokkulaa, no, ostimme sen, 80 maksoi. Kotiin tultua ei netti edelleenkään toiminut, olin jo ihan toivoton sen kanssa. Seuraavana päivänä puhuttiin ystävän kanssa puhelimessa ja rukoiltiin myös tuon tietokone asian puolesta. Ystävä suositteli, että soittaisin tekniseen tukeen. Minä olin niin pää sekaisin näistä asioista, etten olisi halunnut soittaa, mutta pakkohan se oli, rukoilin vielä ennen sitä. Ja vaikka olin ihan toivoton, niin rukouksen jölkeen tuli mieleen sana "kaikki minä voin hänessä joka minua vahvistaa".Onneksi siellä oli ymmärtäväinen nainen joka neuvoi, vaikka ei se silti vielä yhdistynyt nettiin. Hän käski antaa mokkulan olla latauksessa noin tunnin verran, etten tee sille mitään, jotta se olisi saanut tarpeeksi virtaa käynnistyäkseen,ja jos ei käynnisty niin pitää soittaa uudestaan. Kiitos Herralle, että se sen tunnin jälkeen käynnistyi! Kyllä Herra meitä heikkoja vahvistaa sanallaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi tosiaan vahvistaa, sinä sait ihanasti apua tuohon asiaan! Tuo on minusta ihan sellainen asia, että sopisi hyvin laittaa vaikka johonkin kirjaan, jos joku kokoaisi rukousvastauksia. Voin ihan kuvitella, kuinka minuakin olisi tuo tilanne hermostuttanut, ja minä suuresti inhoan soitella mitään asioiden hoitoa. Ennenvanhaan oli monissa asioissa se mahdollisuus, että saattoi mennä nokakkain asiaansa esittämään; niinkuin tekin ensin teitte.

      Poista