torstai 23. syyskuuta 2021

Kun keskustelu kulki moottoripyörästä hameverkkkoon...

Olin parin tyttären kanssa liikkeellä. Ohitsemme ajoi muutama moottoripyörä, joista yhdellä oli "tarakallaan" matkustajakin. Siitä minä sitten muistelemaan, kuinka lapsena minua polkupyörän (tai mopon) takana kuljetettaessa varoiteltiin, ettei vain koivet jää pyörän pinnoihin. No, siitä sitten rupesin hameverkosta puhumaan, että kuinka ennen sellaisia pyörissä oli estämässä hameenhelmojen pinnoihin menemistä. Muisteltiin sitten leveitä housunlahkeitakin, joita välillä irroiteltiin ketjun välistä. Sen juuttumisen estämiseksi joskus puntit nipistettiin kapeammaksi pyykkipojilla. Mutta hameverkkoon palatakseni, minulta kysyttiin, miten se hameverkko oli kiinni... Jota minä sitten selitin. No, siitä seurasi ihmetys: sekö ei ollutkaan hameessa kiinni oleva asia. Minua vähän huvitti moinen luulo. Mutta siinä sen huomaa, että helposti asioita, jotka itse tietää, luulee toistenkin tietävän samalla tavoin. Eiväthän puhekaverini  olleet koskaan hameverkkoja nähneet. Eihän minullakaan  niistä ole omakohtaista kokemusta, mutta joskus nuorena siitä olisi kyllä ollut hyötyä, kun hame päälläkin tuli pyöräiltyä. Millainen mielikuva minulla sitten tuli siitä tyttöjen hameverkkokuvitelmasta: ikäänkuin sipulipussi. 

---

Katselin julkaisematta jääneitä juttujani. Tämä tässä oli vuodentakainen. 


2 kommenttia:

  1. Hameverkko on minullekin tuttu jollain tavalla. Mutta pyykkipoikia ei varmaan käytetty meillä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä muistan joskus haaveilleeni hameverkosta polkupyörään. Ja joskus aikanaan joutui niitä housupuntteja irrottelemaan ketjujen välistä...

      Poista