perjantai 27. heinäkuuta 2018

Muistatko milloin viimeksi käytit tätä?

Minä en muistanut, milloin viimeksi olisin tarvinnut purkinavaajaa. Oltiin tänään juuri tultu kaupasta ja halusin tehdä nopean ruoan. Vesi makaroonien keittämistä varten isoon kattilaan. Sitten kastiketta  varten pikkukattilaan  valmis valkosipulitomaattimurska, suolaa ja mustapippuria sekaan. Ja sitten vielä se tonnikalapurkillinen sinne sekaan. Vaan eipä se ihan noin mennyt. Oli nyt ostettu semmoinen halpistonnikalapurkki, jossa ei ollut sitä avausrenkulaa. Tarvittiin purkinavaaja. Pöyhin kiireissäni sekaisia laatikoita, eikä sitä löytynyt. Isäntäkin tuli etsimään, eikä löytynyt. Ajattelin jo, että no onpa tosi hyvää tonnikalakastiketta, ilman tonnikalaa... Vielä päätin vähän pönkiä laatikoita, joita jo oli molemmat katsoneet. Katsoin vielä siitäkin, josta sanoin isännälle jo aiemmin, että siellä sen ei ainakaan pitäisi olla. Olipa sinnekin silti kurkisteltu. No, sielläpä se nyt  kumminkin oli. Ja löytyi vielä toinenkin. jota en muistanut enää olevankaan. Luulin, että meillä on vain yksi.




Ja juuri sopivasti ehdin kipata tonnikalat kattilaan, kun ruokatouhu muuten oli valmis. Olihan se parempaa syödä tonnikalan kanssa, kuin ilman. Vaikka en muuten suosittele tähän sitä aivan halvinta tonnikalaa ottamaan. Kyllä sen maussa taas huomasi.




Mutta.. aina kannattaa näköjään  etsiä:)  Epätodennnäköisemmästäkin paikasta. Vaikka minulle tuli kyllä heti alussa melkein voipunut olo, etten jaksaisi mihinkään etsintään ruveta.

---
Alussa mainitun kauppareissun asu oli tämä.




12 kommenttia:

  1. Piti ihan mennä katsomaan onko meidän purkinavaaja tallessa :) Katsoin ensin laatikkoon, mutta sitten huomasinkin, että kaksi avaajaa oli tiskipöydällä, muistinkin sitten, että avasin säilykepäärynä purkin tässä kerran...en kyllä tiedä miksi moemmat oli tiskipöydällä. Minulla oi aiemmin myös selainen varrellinen avaaja, mutta sen olen tainnut antaa tytölle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sulla oli hyvin sitten kumminkin saatavilla:) Minä luulin, että olen nuorisolle antanut kaikki pienemmät, mutta olipa sellainenkin vielä. Usein olen säilyttänyt avaajaa kuivauskaapin ritilällä, mutta kun ei pitkään aikaan ole tarvittu, oli se kulkeutunut muualle.

      Poista
    2. Minä olen myös usein pitänyt kuivauskaapin ritilällä :)

      Poista
    3. Se on kätevä paikka, siitä sen helposti löytää... jos se sattuu olemaan siinä:)

      Poista
  2. Hih..täälläkin piti käydä kierros keittiössä:) Vielä tuollainen avaaja löytyi vaikkei sitä tosiaan ole tullut aikoihin käytettyä:) Sitä joskus miettii että kuinka vanhemmat ihmiset saavat lainkaa niistä valmiista klipsuista purkit auki vedettyä kun ovat välillä todella tiukassa. Ihanaa kesäpäivää sinne😊💕🌞

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sanos muuta:) Voi olla tosi tiukassa joskus ne klipsut, itsekin joutuu kovin vetämään. Kerran mulle kävi niinkin, että onnistuin kiskomaan sen klipsun irti siitä. En muista kuinka me sitten se purtilo avattiin. Hyvä kun löytyi vielä sultakin tuollainen avaaja:) Taitaa olla katoavaa tavaraa nämä, kun ei niille enää niin paljon keittiöissä tarvetta ole. Mukavaa perjantai-iltaa sinnekin:)

      Poista
  3. Minulla löytyy tuollainen purkinavaaja. En ole pitkään aikaan käyttänyt.
    Minä ostan mieluummin sellaista jossa on klipsu, se on minulle helpompi tapa avata.
    Hyvää viikonloppua:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvää viikonloppua sinne myös:) Meilläkin lienee ollut pitkä aika tuon käyttämisestä, kun se niin hukassa oli. Nykyään taitaa useimmissa purkeissa jo ollakin se klipsu, niin ei tarvi miettiä mistä avaaja milloinkin mahtaisi löytää.

      Poista
  4. Aika harvoin käytän nykyään, kun on se avausrinkula useimmissa purkeissa. Omassa avaajassani on pitkä muovinen varsi, en varmasti saisi enää otetta tuollaisesta perinteisestä avaajasta. Hyvää pyhää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, samoin sinulle:) Ja kuinkapas minulle eilen kävi purkin avaamisen kanssa... Nyt oli eri ruoka tekeillä ja oli sellainen purkki nyt, jossa ei avaajaa tarvittu, kun oli se renksu siinä. Ei suostunut purkki aukeamaan kun kiskoin, lähti taas irti se rinkula. Ensin mietin, että mitenkäs minä tän nyt avaan, mutta sittenpä vain veitsenvarrella sen väänsin auki, kun oli jo sopivasti raollaan.

      Poista
  5. Purkinavaaja kyllä on tallessa, pakkasesta on loppu itse tehty tomaattipyre ja kaupasta ostan sen purkkissa. Mutta pullonavaaja oli hukassa. Pyysin Ollin tuomaan vichyä lettutaikinaan ja oltas tarvittu avaajaa pullon aukasuun. Ei muutako pullo mukaan ja naapuriin avaamaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi oli naapuri lähellä, ettei tarvinnut lähteä avaajaa vielä ostamaan:)

      Poista