torstai 15. elokuuta 2019

Lammas, raha ja poika

Laumasta oli kadonnut lammas. Lauma oli iso. Mitä väliä siis yhdellä...? Mutta eikö vain paimen "...mene etsimään kadonnutta, kunnes hän sen löytää? Ja löydettyään hän panee sen hartioilleen iloiten. Ja kun hän tulee kotiin, kutsuu hän kotiin ystävänsä ja naapurinsa ja sanoo heille: 'Iloitkaa minun kanssani, sillä minä löysin lampaani, joka oli kadonnut'." Luuk. 15:4-5

Naiselta oli hukassa tärkeä raha, hänelle muistorikas, yksi kymmenestä. Ja "eikö hän sytytä lamppua ja lakaise huonetta ja etsi visusti, kunnes hän sen löytää? Ja löydettyään hän kutsuu kokoon ystävättärensä ja naapurinaiset ja sanoo: 'Iloitkaa minun kanssani, sillä minä löysin rahan, jonka olin kadottanut'." Luuk. 15:8-9

Isä kaipasi muille maille mennyttä poikaansa. Poika tosin oli ottanut  kaiken omaisuutensa mukaansa, ja arvatenkin tuhlannut kaiken. Mutta mitä siitä. Hänhän oli silti hänen rakas poikansa! Tulisipa poika kotiin... Ja isäpä näki eräänä päivänä jo kaukaa pojan tulevan. Poika oli tullessaan niin häpeissään, ettei enää kokenut olevansa se arvoinen, että häntä isän pojaksi enää edes nimitettäisiin. Mutta - "Silloin isä sanoi palvelijoilleen: 'Tuokaa pian parhaat vaatteet ja pukekaa hänet niihin, ja pankaa sormus hänen sormeensa ja kengät hänen jalkaansa; ja noutakaa syötetty vasikka ja teurastakaa. Ja syökäämme ja pitäkäämme iloa, sillä tämä minun rakas poikani oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleeen löytynyt.' Ja he rupesivat iloa pitämään." Luuk. 15:22-24

Jeesus kertoi nämä tapaukset. Hän sanoi myös, että enemmän kuin nuo mainitut iloitsivat löytämistään, iloitaan taivaassa: "Minä sanon teille: samoin on ilo taivaassa suurempi yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen..." ja "Niin myös, sanon minä teille, on ilo Jumalan enkeleillä yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen." Luuk. 15:7,10

---
Parannuksen teko ei ole ainakaan sitä, että yritetään  ruveta paremmiksi ihmisiksi, jotta voitaisiin tulla Jeesuksen luo... Hänen luokseen saa tulla sellaisena kuin sillä hetkellä on.

En minä osaa selitellä näitä asioita, mutta olisiko tästä apua: "Parannuksen teko on löydetyksi tulemista ja suostumista...": https://yksinarmosta.fi/2018/03/23/mita-on-parannuksen-tekeminen/ 

Ja tässä selitetään myös samaa  asiaa; mitä uudestisyntyminen on: https://sessenkirppis.blogspot.com/2019/08/mita-on-uudestisyntyminen.html










Hyvää torstaita sinulle!

2 kommenttia:

  1. Aivan se hätä ja pelko mikä tulee kun jokin kallisarvoinen on hukassa, lienee tuttua meille ihmisille. Tuntuu niin suurelta ja ihmeeliseltä, että me saadaan sama tunne Jumalalle kun hukkaamme itsemme hänen luotaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, se on tosiaan ihmeellistä. Ei sitä osaa itseään niin suuressa arvossa pitää...

      Poista