perjantai 4. lokakuuta 2024

Aamutähdet loisti

Aamutähdet loisti pimeällä taivaalla. Siitä olikin pitkä aika, kun olin viimeksi tähtiä nähnyt. On tullut se aika vuodesta taas. Päättelin sitten sen, että varmaan ollut kylmä yö. Ja niin olikin: miinuksen puolella oli mittarin lukemat. Vaikka vain vähän, mutta kuitenkin.

Tähdet toi mieleen aikojen alun; kun ne oli luotu, ja myös paratiisin ajan. Paratiisi oli täällä ajassa, jossa meidänkin kaikkien aivan ensimmäiset esivanhempamme olivat ja elivät aluksi. En ollut kai koskaan ennen tullut ajatelleeksi sitä, että paratiisissakin on täytynyt olla yö... Mutta se ei taatusti ollut mitään pelottavaa pimeyttä, vaan kiehtovaa sellaista! Adam ja Eeva saivat katsella tähtiä!  Jospa joskus  Jumalan kanssa  yhdessäkin niitä katselivat?*

Mutta siis, aivan alussa, maata ja maailmankaikkeutta luodessaan hän - Jumala, Luoja - käski jo valon tulla, sinä ensimmäisenä päivänä.  Mutta aurinko, kuu, ja ne tähdet - luotiin vasta neljäntenä päivänä. "Jumala sanoi: "Tulkoot valoja taivaankanteen erottamaan päivän yöstä, ja olkoot ne merkkeinä osoittamassa määräaikoja, hetkiä ja vuosia." 1. Moos. 1:14 KR-92

*Sillä Jumalahan myös "käyskenteli" siellä "illan viileydesssä", niinkuin sanotaan vanhemman käännöksen sanoin: "Ja he kuulivat, kuinka Herra käyskenteli paratiisissa illan viileydesssä. Ja mies vaimoineen lymysi Herran kasvojen edestä paratiisin puiden sekaan." 1. Moos. 3:8 Kun oli tullut syntiinlankeemus rikkomaan rauhan paratiisin puutarhassa... Enää ei oltu rauhallisesti yhdessä ja avoimia Jumalaa kohtaan. Mutta epäilemättä he kertoivat myöhemmin lapsilleen kuitenkin kaikkea sitä, mitä Jumala oli kertonut heille silloin aiemmin, paratiisissa, ihan aikojen alustakin.




Apostoli Paavali - entinen Saul, joka siinä omassa entisessä elämässään vihasi Jeesukseen uskovia niin rankasti, että halusi tappaa heitä - ja tultuaan sitten kirkkaan Jumalan valon sokaisemaksi, ja saatuaan vielä näkönsä takaisinkin; kirjoitti vuosien jälkeen näin:

"Emmehän me julista sanomaa itsestämme vaan Jeesuksesta Kristuksesta: Jeesus on Herra, ja hän on lähettänyt meidät palvelemaan teitä. Jumala, joka sanoi: "Tulkoon pimeyteen valo", valaisi itse meidän sydämemme. Näin Jumalan kirkkaus, joka säteilee Kristuksen kasvoilta, opitaan tuntemaan, ja se levittää valoaan." 2. Kor. 4:5-6


Raamatun henkilöt, todellisia ihmisiä.
Raamatun tahatumat, todellisia tapahtumia.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti