tiistai 16. lokakuuta 2018

Kun kerran valinnanvaraa annetaan, voi sitä käyttääkin.

Tänään oli Ylen uutisissa mielenkiintoinen juttu digitaalisesta byrokratiasta otsikolla: "Digitaalisuus pakottaa ihmisen hallinnon orjaksi."

Kerrankin joku sanoo sen ääneen. Nykyään todellakin kysellään ihmisiltä monenlaista. Tietenkin kyselemisten syyksi sanotaan joku hyödylliseltä kuulostava asia, mutta onko se aina oikeasti sitä?  Ainakaan sille, jolta asioita kysellään. Jutussa mainittiin mm. koulujen viestijärjestelmä Wilma, johon en itse ole koskenut laisinkaan. Ja minkätähden? En halua olla siinä koukussa kiinni jatkuvasti kyttäämässä, onko mahdollisesti tullut jotain tietoa, joka minun pitäisi tietää, johon reagoida jotenkin. Miten ennen saatiinkin koulu käytyä ja asioita hoidettua, kun ei ei ollut näitä nykyajan viestimiä? Kyllä ne viestit  vain jotenkin kulkivat silloinkin, eikä jokaista pikkuasiaa tarvinnut kirjallisesti edes tiedottaa, ei jokaiseen asiaan ilmoitusta tehdä tai lupaa kysellä.

Jutussa mainittiin myös pankkiasiointi. Ällistyimme keväällä kun piti käydä pankissa, joka ei suinkaan ole lähellä näiden immeisten arkea, vaan yli 70 km:n päässä. Jos sinullakin on sellainen mielikuva, että pankki on suuri sali, jossa on monta ihmistä tiskin takana palvelemassa, se luulo ei pidä enää paikkaansa. Sekin aika meni jo, jolloin ihmiset opetettiin istumaan virkailijan nokan eteen asioidessa. Nyt seisoivat ne pankin työntekijätkin. Ja eipä näiden virkailijoiden pakeille niin vain menty, edes jonottamalla. Ensin oli "portinvartijalle", eli oven lähellä olevalle tiskille käytävä esittämässä asiansa, josko sitten saisi luvan esittää sen virkailijallekin siellä peremmällä. Tuo ensimmäinen vastaanottotiski olikin sitten "sopivasti" siinä odottelevien nokan edessä, joten saattoi tarkkakorvainen hyvinkin kuulla, mitä kenenkin asia koskee. Ja miten se itse asiointi sitten? No ei onnistunut hoitaa sitä siinä tiskillä loppuun. Lopulta asia selvitettiin kotoa käsin, ensin chatissa ja sen jälkeen puhelimitse asia tuli onnistuneeseen lopputulokseen.

Minua voi tietysti sanoa vanhanaikaiseksi ja varmasti ihan syystäkin. Ja änkyräksikin voidaan ajatella kenties. Mutta kun joku valinnan mahdollisuus annetaan, sellaistakin sentään vielä on, käytetäänkö sitä? Vai toimitaanko niin, ikäänkuin "kuuluisi" muka toimia? Jos sinua ei pakoteta johonkin, niin valinnan mahdollisuutta kannattaa oikeasti käyttää. Kun kysytään esim. lupaa, vaikkapa joidenkin tietojen antamisesta jollekin toiselle taholle, ei ole pakko aina "kiltisti" sitä lupaa antaa. Kun kerran voi itse päättää.

Nykyään uskotaan kovasti kovasti erilaisiin asiantuntijoihin. Monesti asiantuntijoista voi olla apuakin, mutta ei väheksytä sitä omaa järkeäkään, jos se sanoo ihan jotain muuta kuin joku toinen, joka ei sinun elämääsi tunne.

Voisin tietysti vaahdota tästä digiasiasta enemmänkin, kuinka erinäiset palvelut on laitettu "palveluksi" sillä tavoin, että itse itseään koneen ääressä jokainen saa "palvella", mutta annnanpa olla.  Mitäpä se hyödyttää. Kaikilta vain ei sellainen "omapalvelu" onnistu. Kuka näissä palvelee näkövammaisia, muistisairaita, tai vaikkapa sitä, jonka sormet eivät toimi?




6 kommenttia:

  1. Sinullahan kävi tuuri, kun löysit pankin, jossa palvellaan...tässäkin on aika lähellä pankki, mutta siinä ovessa lukee, ettei siellä voi hoitaa rahannostoa eikä panoa...pankissa...outoa..:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä. Pankit tahtoo nykyään olla sellaisia, että niissä vain jotain sijoitusneuvontaa annetaan... Mutta eilenpä onnistui yllättäen yhdessä pankissa jopa ihan perinteiseen tapaan kolikkopurkin tyhjentäminenkin:) Ajattelimme etsiä sellaista automaattia, jossa se onnistuisi. Sitä ei ollut, mutta pankissa onnistui. Siihen on jo niin tottunut, etteti pankissa hommat hoidu entiseen tapaan, niin tuo eilinen yllätti ihan.

      Poista
  2. Minulla oli nettipankissa hankaluuksia ja menin pankkiin kysymään mikä mättää...että onko vika mun koneessa, pankki on 30 km päässä kaupungissa. Pääsin koppiin virkailijan kanssa ja sain pankin tietokoneella kokeilla toimiiko tunnukset siinä normaalista, tosin "pitkin hampain", kun kuvallinen kelakortti ei kuulemma enää kelpaa henkilö tunnistus kortiksi, eikä mulla muuta ole, kun passikin on mennyt vanhaksi. No sain kuitenkin kokeilla, ja toimivat normaalisti. Huomasin että tililtä puuttui noin 20 e lainanlyhennyksestä ja kysyin voiko sen laittaa pankissa tilille, kun sattui olemaan lompakossa 20 e... ei kuulemma käynyt, ei ollut kassapalvelua. Neuvottiin ostoskeskuksen talletys-automaatille. Tämmöistä se nykyisin on...kyllä usein kaipaisi vanhoja aikoja :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin. Juuri tuollaiseksi sen pankin "palvelun" onkin viime aikoina ajatellut yleensä. Mutta eilen saimme yhdessä pankissa jopa kolikkopurkin tyhjennettyä, kuten tuossa yllä vastauksessani Hannelellekin kerroin. Niin tavallista on, että itse saa itseään palvella. Meidän piti juuri sellaista talletusautomaattia eka kerran kokeilla, mutta sitä ei siellä ollut, vaan olipa tällä kertaa palveleva pankki:)

      Poista
  3. just kyllä se näin on, esim. mun äitin sormet ei toimi enää lähes ollenkaan, kun on parkison tauti jäykistänyt lihakset, itekkin tulen niin jäljessä nyky ajasta,koska haluan elää siinä vanhassa ajassa vielä, ei mulla ole äly puhelinta, enkä ymmärrä insta ynnä tvittereistä mitään,viime tippaan jätän tunnusluku laitteenkin opettelemisen.Turussa palvellaan hyvin ihmisiä pankeissa, ihan kahvi ja sämpylän kera, ilmaiset kahvit saa automatista tai kaakaon.Minun kuvallinen kelakortti on kyllä kelvannut tähän päivään asti.Todellisuudessa en ajattele ja ihmettele tätä ajan kulkua, maailma menee menoineen, keskittyy vain itseensä ja siihen miten joka päivän elää että olisi valmis, kun Herra Jeesus saapuu omansa noutamaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitä ihmettelen, että miten annetaankin tämmöisen tilanteen olla, ettei kaikki muuten kynnelle kykenevät, joilla järki kuitenkin toimii, saata hoitaa omia pankkiasioitaan. Kaikilla ei ole edes omaisia, jotka voisi auttaa. Ihmettelen, kuka hoitaa sellaisten ihmisen asioita. Mitä tulee arkeen muuten, niin näköjään aika samoilla mennään. Meilläkin se laite on jo, mutta otetaan käyttöön vasta kun on ei entiset systeemit käy. Ja puhelin on vähän liiankin aataminaikainen. Se on ihanaa, että teillä siellä on pankeissa huomioitu asiakkaita noin hyvin! Saisi muissakin paikoissa ottaa oppia sieltä. Tosi on, että tämä maailma menee omaan suuntaansa, mutta meidän ei pidä siihen liikaa huomiota kiinnittää, vaan olla valmiita kun oma aikamme on. Siunausta viikkoosi!

      Poista