tiistai 9. lokakuuta 2018

Virkkuita

Löysin tämän jutun luonnoksista kesäkuulta 2017.... Räppäistäänpä se nyt tähän esiin.

---
Kun silloin taannoin aloitin sen virkkuun kirpparilta ostamastani lankakerästä, olin kovin epätietoinen, mihin se riittää. No, ainakin näihin. Ja tuosta silityslautakuvasta puuttuu vielä pari  virkkuuta muistaakseni.


Omia hömpötyksiä




Useat minun virkkuuni ovat mallista aloitettuja ja sitten syystä tai toisesta omin päin jatkettuja. Alla valmiista mallista suurimman osan tehtynä, mutta kun tässä sitten lanka rupesi oikeasti, eikä vain luulotellusti, loppumaan, piti jättää valmis malli kesken ja sävellellä vähän sinnepäin. Siltikin tästä jäi valmiista mallista puuttumaan iso osa.



Tämä on se sama malli, jota jo aiemmin yrittelin, mutta kehnolla tuloksella. Näet halutessasi sen aiemman  yrityksen tässä: Arkihöpinää. Tässä uudessa versiossa sävelsin itse noita alkuosan isoja kaaria siten, että vähensin ketjusilmukoita. Samoin vähentelin pylväitä ylempänä. Näillä toimilla alkuosa onnistuikin nyt paremmin, ei ole niin röyhelöinen kuin aiemmassa yrityksessäni. Pitäisiköhän vielä kolmas kerta yrittää... Tykkäsin mallista kyllä niin paljon, että saatan vielä kolmannen yrityksen tehdä, kun kerran lankaakin on tullut ostettua.

Alla olevan kuvan  pieniin ketjusilmukkakaariin olisi siis  pitänyt ruveta isoja, viuhkamaisia osia rakentelemaan... mutta niihin ei lanka enää riittänyt.


Alla tuo sama malli, silitettynä ja siinä valmiudessa, mihin se minulla jäi.



Tässä sitten yksi ohjeesta tekemäni ruusumalli. Tämän olisi kuulunut olla pyöreämpi, mutta minulla siitä tuli vähän omituisen näköinen, kun siinä olisi korkeutta pitänyt olla enemmän. Joku asia meni siis vikaan. Voi olla ihan lanka-, koukku- tai käsiala syynä.




  Ja virkkuuintoa on vieläkin piisannut. Kun ostin sitä lankaakin lisää...  Mutta niistä kenties toiste:)

---

Silloin on virkkuuintoa näköjään ollut. Nyt on muunlaisia käsitöitä tehty. Taannoin esittelemäni sarvineuleen lisäksi, tekeillä on  talvisen hameen ompelu.




10 kommenttia:

  1. Kauniita virkkauksia! Minä joskus nuorena virkkasin ohjeen mukaan pitsiliinoja, nykyisin ei oikein kärsivällisyys riitä niihin :( Jotenkin se ohjeen seuraaminen on mennyt vaikeaksi :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä tavallaan haluaisin virkata ohjeiden mukaan, mutta aika harvoin sitä tulee tehtyä, koska onhan se usein aika vaivalloista. Ja sitten on vielä tuo, ettei mulla niistä yleensä tule muodoltaan oikeanlaisia...:)

      Poista
  2. Minä en kyllä osaa virkata mitään,just ja just patalapun osaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei minunkaan tule kovin usein virkattua, mutta joskus tulee semmoisia vaiheita, että tekee sitä jonkin aikaa ja sitten kyllästyy.

      Poista
  3. Oi miten houkuttelevia virkkuita! Mä olen niiiiin huono ohjeiden lukija, että en siksi saa aikaan tuollaisia hurmaavia liinoja. Olen kyllä välillä vähän pakottanut itseäni ja saanut aikaan joitain tilkkuharjoituksia, nyt tekeekin tämän myötä mieli ryhtyä asiaan uudestaan, kiitos inspiraatiosta! Kiitos myös ajatuksesta, että itse voi säveltää myös kesken ohjeistetun työn :) Yleensä sävellän läpi koko työn ja sit ne onkin tosi simppeleitä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :) Mulla tahtoo ompeluksetkin mennä aina jonkin sortin säveltämiseksi! Jossain vaiheessa aina tulee yleensä se hetki, että tekee mieli oikoa jotenkin sitä hommaa. Ja mikäs siinä, jos lopputulos itselle kelpaa. Intoa virkkuutouhuihin:)

      Poista
  4. Vastaukset
    1. :) Niitä oli silloin kiva tehdä, mutta nyt ei ole samallatavoin virkkuuintoa ollut.

      Poista
  5. Hionot. Niin herttaisen kauniita pikku liinoja. Olet kyllä hyvä virkkaaja. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos jonkin ohjeen mukaan teen, niin saattaa kyllä tulla vähän muotopuolia niistä.

      Poista