keskiviikko 20. maaliskuuta 2019

Iloa pitsistä!

Olen tällä viikolla tuntenut lapsellista iloa pitsistä! Tarkoitan sellaista, kun näkee, että on ihan omin kätösin saanut aikaan jotain sellaista, jota ei osannut olettaa saavansa aikaan.



Mistä sitten innostuin moiseen hommaan? Etsin muutama päivä sitten laatikostani jotakin. Nehän ovat aina ihan sekaisin ja niinpä tälläkin kertaa sitä pöyhiessäni, huomasin kiskovani sieltä esiin ohutta lankaa, joka oli juuttunut johonkin. Minulla oli kätösissäni pikkuruinen keränloppu jotain ohutta virkkauslankaa ja oli tarkoitus kaikki siellä laatikossa ollut keriä siihen takaisin. Vedin ja vedin... ja välillä irrotin langanmutkasta jotakin neulepuikkoa. Mutta yhä vain lanka oli kiinni jossakin, siellä paperikasojen uumenissa. Lopulta pistin kätöseni sinne selvittääkseni, minne se langanpää oikein menee. Sieltä tulikin käteeni  pieni, hieman keskeneräinen pitsipyörylä. Onneksi en enempää ollut kiskonut, ettei purkautunut langan päässä ollut tekele kuin ihan vähän. Olin unohtanut, että olin jo kokeillut ohuesta langasta jonkin tekemistä. Siitä pyörylästä oli vain viimeinen kerros kesken. Äkkiä sain sen valmiiksi. Siitä innostuin ja halusin kokeilla samasta langasta jotakin muuta. Halusin pitsinauhaa. Löysinkin mieluisan ja helpon mallin Mary Oljen kirjasta "Virkattuja vuodepeitteitä". Siitä se lähti.

Sekin minua yllätti, että niin vähäinen kuin olikin löytämäni lankamäärä, siitä on riittänyt jo noinkin pitkään pitsinauhaan ja vielä on lankaa "runsaasti" jäljellä. Tuosta määrästä tulee tuohon vielä monta lenkkikuvioita.

12 kommenttia:

  1. Ihana juttu! Ei ole ollenkaan lapsellista iloa iloita pitsistä! Olen aina tykännyt pitseistä. Juuri ohuella langalla virkatut ovat kauneimpia töitä. Nuorempana virkkasin niitä paljonkin. Tein pitsiliinoja. Ihastuin suuresti kun löysin haastavan mallin. Sitä oli mielekästä toteuttaa. Parasta oli piirretyt mallit, ei sanalliset pitkät luettelot.
    Nyt ikää kun on tullut enemmän, on tullut siirryttyä isompaan koukkuun ja lankaan. Villalangan tapaisiset langat eivät ainakaan houkuta virkkaamaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minustakin kaikenlaiset pitsit on ihania, mutta erityisesti juuri ohuesta langasta virkatut. Minä vain olen hiukan kehnonpuoleinen virkkaaja. Minulla on löysä käsiala ja usein niistä virkkuistani saattaa tulla vähän eri muotoisia kuin mitä niiden kuuluisi olla. Ruutumallien mukaan on ollut joitakin kiva tehdä, mutta varmaan juuri se käsialan löysyys on just tehnyt sen, että pyöreästäkin saattoi tulla soikea. Tai neliöstä, ei ihan niin neliö. Ja ohuet langat olen yleensä ihan suosilla jättänyt vallan pois laskuista, kun olen pitänyt itseäni kömpelönäkin niistä mitään tekemään. Sitä kivempi olikin nyt huomata, että minähän sain tästä jotain kivaa aikaan!

      Poista
  2. Tuo virkkauksesi on aivan priimaa! Ei jälkeäkään mistään löysyydestä! Eikä kömpelö saa tuollaista kaunista pitsiä valmistettua!!
    Minäkin olen jättänyt ohuet langat pois. Ihan vaan siivousriepua olen viimeksi virkannut langasta, jossa on keinokuitua ja puuvillaa, koukulla numero 3,5. Sitä on ollut mukavaa virkata aina silloin tällöin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Kirsti:) Tuosta tuli parempi, mutta se pieni löytämäni pyörylä oli kyllä tosiaan löysää. Tuota nauhaa tehdessäni ajattelin, että on hassua, että nyt, kun ei enää ole sormet yhtä näppärät, rupean tämmöistä kokeilemaan. Mutta kiva oli huomata, että se onnistuu.

      Poista
    2. Kannatti kokeilla! Usein sitä osaa enemmän mitä on kuvitellut. On myös tullut oltua liian kriittinen. Olen huomannut että jotkut eri tykkäämiset ja kiinnostamiset muuttuu ajan kanssa.

      Poista
    3. Se on tosiaan niin, että ne mielenkiinnon kohteet vaihtelee. Nyt minä selvästi innostuin tuosta ohuesta langasta virkkaamisesta. Saa sitten nähdä kuinka pitkään intoa piisaa.

      Poista
  3. Kaunista pitsinauhaa. Minäkin innostun jostain käsityöstä. Nyt olen innostunut tekemään kanavatöitä,ne tuo iloa minulle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on kyllä kivaa. Minäkin olen joskus tehnyt kanavatöitä muutaman ja se myös oli kivaa puuhaa. Käsityöt ylipäätään on kyllä sellaisia hyvän mielen tuojia, kunhan ei liian vakavasti tuotoksiaan ota.

      Poista
  4. Kaunista pitsiä! Pitsit ovat jotenkin niin lumoavia. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitsit tosiaan on lumoavia. Kun näkee niitä, niin tulee itsellekin halu yrittää.

      Poista
  5. Upea pitsi. Kyllä tuosta kannattaa iloita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja mulle se ilo tuli varsinkin siitä, että kumminkin sellaisesta ohuesta langasta ja pienellä koukulla sain jotain aikaiseksi.

      Poista