perjantai 4. helmikuuta 2022

Tuulet ja myrskyt...

"Kun sitten alkoi puhaltaa heikko etelätuuli, he luulivat onnistuvansa aikeessaan, nostivat ankkurin ja  purjehtivat aivan Kreetan rannikkoa pitkin. Mutta ei kestänyt kauankaan, kun saaren yli syöksyi raju tuuli, koillismyrsky. Se tempasi laivan mukaansa, ja meidän oli jättäydyttävä tuuliajolle, sillä emme kyenneet nousemaan tuuleen.
Päästyämme Kauda-nimisen saaren suojaan saimme työllä ja tuskalla laivaveneen talteen. Kun vene oli vedetty ylös, merimiehet ryhtyivät varotoimiin ja sitoivat köysiä laivan ympäri. Koska laiva oli vaarassa ajautua Syrtin hiekkasärkille, he laskivat ajoankkurin, ja ajelehtiminen jatkui näin. Kun rajumyrsky yhä vain ahdisti laivaamme, miehet heittivät seuraavana päivänä osan lastista yli  laidan, ja kolmantena päivänä he omin käsin viskasivat kaiken irtaimen kannelta mereen. Moneen päivään emme nähneet aurinkoa emmekä tähtiä, ja kun myrsky yhä raivosi ankarana, menetimme lopulta kaiken toivon selvitä hengissä.
Mutta silloin, kun emme pitkään aikaan olleet saaneet syödyksikään mitään, Paavali nousi toisten keskeltä ja sanoi: "Miehet! Teidän olisi pitänyt uskoa minua eikä lähteä Kreetasta. Silloin olisitte välttäneet nämä vastukset ja vahingot. Mutta nyt kehotan teitä pysymään rohkealla mielin. Yksikään teistä ei menetä henkeään, ainoastaan laiva tuhoutuu. Viime yönä näet vierelläni seisoi sen Jumalan enkeli, jonka oma minä olen ja jota minä palvelen. Enkeli sanoi: 'Älä pelkää, Paavali. Sinä olet vielä seisova keisarin edessä, ja Jumala antaa sinulle sen lahjan, että myös matkatoverisi pelastuvat.' Pysykää siis rohkeina, miehet!  Minä luotan Jumalaan ja uskon, että käy niin kuin minulle on sanottu. Jollekin saarelle me vielä ajaudumme." Apostolien teot 27:13-26 KR-92
 
Varsinainen jännityskertomus! Ja niin myös tapahtui,  kuin oli sanottu.


"Mahtava on meren aallokko, 
mahtavampi vaahtopäinen myrsky,
mahtavin on korkeuden Herra." 
Psalmit 93:4 KR-92

Tuohan oli suorastaan runollista! Kaunista ja vaikuttavaa. 

(Nämä oli torstaina kirkon päivän sanan teksteissä, mm.)

---

Ja pitihän mun joku aiheeseen soveltuva kuva saada... Mutta en osannut piirtää mitään komeaa, vanhaa purjelaivaa myrskyssä, enkä edes tuohon pikkupurtiloon ihmistä pitämään mastosta kiinni, niin piti tyytyä tyhjään veneeseen. Ehkä tuo onkin se laivavene, jonka ne saivat korjuuseen...















4 kommenttia:

  1. Tämä raamatunkohta rohkaisi minua juuri vähän aikaa sitten. Kiitos kun vahvistit sitä rohkaisua! ❤ Hieno maalaus myös, hyvin myrskyiseltä näyttää aallokko.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No tulipas sopivasti sitten:) Olin niin jotenkin viehättynyt noista kohdista, että halusin tänne sellaisenaan laittaa. Olen viime aikoina lukenut päivän sanoja vaihteeksi uudemmasta käännöksestä ja jotkut kohdat avautuu ihan uudella tavalla kyllä siinä, vaikka noin muutoin tykkään sitä vanhempaa käyttää.

      Poista
  2. Onpa hieno kuva! Jännä tunnelma:) T: Villasukkavihulainen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi sain tuon kuitenkin tehtyä, kun alkuun mieelessä oli, että joku vaikuttavan näköinen laiva myrskyssä...:)

      Poista