torstai 3. syyskuuta 2020

Erilainen "vieraskirja"

Ostin joskus Kontista eurolla tyhjän kirjan. Meillä ei tarvita tavanomaista vieraskirjaa, kun vieraita ei juurikaan käy, mutta toisenlaiselle oli minulla ns. "tilausta".



Katsotaan, mitä kirja sisällään pitää...




Me Jeesukseen uskovat saatamme kokea toisinaan muukalaisuuden tuntoja. Outoina meitä saattavat ehkä toisetkin pitää. Vieraskirja siis sopii siihen  ajatukseen hyvin. Mutta muitakin sopivia nimityksiä kirjalle löytyi.

Mehän olemme matkalaisia, kotiin päin menossa. Perustavana opaskirjana sinne on tietysti Raamattu, mutta kaikenlaisia "muistikirjoja", ja pikku "karttasia" voi olla matkassa mukana silti, joista nopeasti löytää tarvittavaa.




Tässä minun kirjasessani on siis kirjoitettuna minulle jakeita, joista olen saanut rohkaisua tai lohdutusta. Jakeita on nyt kirjoitettu tähän n. 2/3 osaa, joten vielä mahtuu lisää. Yleensä kirjoitan ehkä yhden jakeen kerrallaan, toisinaan kaksi tai kolme. Sisällysluettelo kirjasta löytyy tässä vaiheessa lappusilta, etten samoja jakeita yhtenään kirjoittaisi.




Ensimmäisenä olen kirjaan kirjoittanut tällaisen jakeen muukalaisuudesta. Vaikka me täällä sitä muukalaisuutta saatamme monesti tuntea, Jumalalle emme ole muukalaisa - vaan hänen kotiväkeään, lapsiaan.





Kai sinäkin tiesit, että sinutkin luotiin kotia varten?  Meidän sanotaan olevan Jumalan luomia, Jumalan lapsia; myös Jumalan rakennus ja Jumalan viljelysmaa...

"...te olettu Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan rakennus." 1. Kor. 3:9


Jumalan istutuksena sinäkään et ole rikkaruoho. Olet Jumalalle arvokas. Sinutkin Hän tahtoo kotiin. Jos et tiedä, minnepäin lähteä, huuda Jeesusta avuksesi. Hän näyttää sinulle tietä. Hän itse on tie.





Virheitä on tullut kirjoittaessa, niitä on saanut  korjata. Aina ei rivit ole menneet suoraan, kun alkuun ei ollut mitään viivapaperiakaan apuna.  Nyttemmin minulla on sivun alla kirjoittaessa ruutupaperi, että tulisi vähän suorempaan rivit.  Ja sanojen sijoittelu sivulle on aina arvion varassa, miten kannattaa aloittaa, että sopivasti menee. Aina ei mene parhaalla mahdollisella tavalla, mutta ei tämän täydellista tarvitsekaan olla.

Viimeisin kirjoittami jae on se "Jumalan puhelinnumeroksikin" sanottu; Psalmi 50:15, joka tuolla ylempänä jo kuvassakin oli: "Avuksesi huuda minua hädän päivänä...".  Sitä ennen olin kirjaan kirjoittanut jakeen: "Elpyköön teidän sydämenne, teidän, jotka etsitte Jumalaa..." Psalmi 69:33-34


Hyvää "matkapäivää" sinulle!



8 kommenttia:

  1. Meillä on samanlainen Vieraskirja, jonka joskus kirppikseltä/kierrätyskeskuksesta ostin/sain...en enää muista... Mutta meillä se on Juhla-kirjana, siinä on miehen 50-vuotis synttärivieraiden kirjoitelmat ja minun 60-vuotis vieraitten kirjoittamat terveiset :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sellaisena juhlakirjana se on varmaan tosi kiva! Monenlaiseen tuo tuollainen sopiikin:)

      Poista
  2. Tuollainen vieraskirja onkin upea, olet niin luova ja keksit hienoja ideoita♥️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla taisi alkuun olla ajatus, että jotain kiiltokuvia tms. laittaisin kuvitukseksi, mutta ei tuo sitä tarvitse:)

      Poista
  3. Hieno idea. Minulla on myös vieraskirja käytössä,kun on ollut syntymäpäiviä niin
    vieraat on kirjoittanut siihen. Hyvää viikonloppua sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sellaiset vieraskirjat on kyllä kiva juttu:) On joskus kiva lueskella, mitä vieraat on kijoitelleet. Meilläkin oli joskus sellainen käytössä, kun vieraita enemmän kävi. Hyvää viikonloppua sinulle myös:)

      Poista