perjantai 31. toukokuuta 2019

Kuusenkerkkiä ja "kerkkähattuja"



Ylläolevat on vielä "hattupäisiä".  Alla on pelkkiä hattuja. Keräsin tieltä niitä, kun olivat niin hauskan näköisiä.






Nuo hatut oli niin kevyitä, etteivät meinanneet pysyä paikallaan edes sitä aikaa, että olisi rauhassa saanut kuvata. Osa lensikin jo aiemmin tuulen mukana ties minne.






"Sitä kuusta kuuleminen, minkä juurella asunto."




Tämä "vetistelevä" on meidän pihassa, varaston nurkalla. Oli kostea päivä kun sitäkin kuvasin.  Kerkkiä kuvasin oman tien varrella.




16 kommenttia:

  1. Lapsena syötiin noita kuusenkerkkiä...ja olen niitä aikuisenakin joskus maistellut :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosiaan ovat syötäviä. Itse en ole saanut aikaiseksi niistä mitään tehdä, mutta Kaisu Mekkokaappi -blogissa oli tehnyt niistä joskus kuusenkerkkäsiirappia:
      http://www.mekkokaappi.fi/2016/05/hortoilu-osa-3-kuusenkerkkasiirappi.html

      Poista
  2. En ole koskaan huomannutkaan, että kerkät tulevat tuollaisista hatuista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kivat hatut niillä onkin:) Niitä ei kyllä helposti huomaakaan maaasta. Minä näin niitä tiellä, mutta monet oli jo rikki.

      Poista
  3. Vastaukset
    1. :) Melkein olisi tehnyt mieli väkertää jotain, jonka päähän ne olisi saanut, mutta ovat niin hauraita.

      Poista
  4. Kuusenkeijun hattuja :)
    Kuusi on minunkin lempipuu( yksi niistä) Teimme siirappia kyllä mekin ennen, koska oli niin paljon kuusia aidassa. Kerkät ovat niin kauniita keväällä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Justiinsa niin, jonkun Kuusenkeijun hatuiksihan nuo sopisi:) Itse en ole siirappia koskaan tehnyt. Maistamisesta en ole ihan varma. Se on mahdollista, jos keittiössä taitava ystäväni vaikka olisi joskus nuorena minulle sellaistakin tarjoillut:)

      Poista
  5. Noita pikku "pikku hattuja" lenteli mökin pihamaalla viikonloppuna myös. Kovasti kuuset tehneet uusia kasvuja ja pian pääsee mökin vuorimäntyjen vuosikasvutkin typistämään. :-)
    ~Katja

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt on tosiaan kuusenoksien päissä ihana vaalea vihreys vähän aikaa:)

      Poista
  6. Kumpa ehtisin ajoissa keräämään kerkkiä, joka vuosi olen siirapit keittänyt ja kerkkä kartit ovat oikein kysyttyjä mein huushollissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti ehdit, koska ne teillä niin suosittuja on ja sulla on taitoa niiden tekemiseen:) Minä en muista, mutta sinä varmaan muistat, olenko minä maistanut kuusenkerkkäsiirappia?

      Poista
  7. Siirappina kyllä ainakin mukulana jäätelön kanssa. Leivän joukossa korvaamaan siirappi, mutten kyllä muista oletko koskaan niitä karkkia syönyt tai täytekakkua johon olisin kerkkäsiirappia laittanut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin, olin oikeilla jäljillä, kun arvelin jotta varmaankin olet minulla sitä maistattanut:) Mulla vain on niin hatara pää, että monet asiat unohtuu.

      Poista