lauantai 20. joulukuuta 2014

Maalaismuori ja vihreä takki

Sanon tätä kuvaa "maatuskakuvaksi".  Ostin tuon takin muutama vuosi sitten Kontista. Sen hinta oli  reilusti alle 5 euron, sillä silloin oli kassitarjous ja minun kassini sisälsi muistaakseni kolme takkia. Olen sitä mieltä, että kyllä tälläisellä hameenkäyttäjällä pitää yksi pitkä villakangastakki olla.


Mutta onkohan kellekään muulle  takki aiheuttanut sakkoa? Minulle on. Ei tosin tämä, vaan aiemmin käyttämäni punainen takki. Olin ostanut kirpparilta punaisen, pitkän villakangastakin ja olin  niin tohkeissani löydöstäni, että unohdin laittaa turvavyön kiinni... Vähän matkaa ajettuamme, oli ratsia ja niin tyytyväinen rouvashenkilö oli  kohta vähemmän tyytyväinen, saatuaan sakot. Se oli todellakin takin syytä, sillä muuten turvavyö on aina kiinni.

No, palataanpa tähän vihreään "manttelinväriseen". Se oli juuri sellainen helmasta levenevä, jollaista olin toivonut. Monet nykytakit ovat aika kapeita malliltaan ja varsinkin leveämmän hameen kanssa sellainen voi olla hankala. Tämä takki oli minulle aivan liian pitkä. Se ulottui melkein lattiaan, mutta malli oli minusta kaunis. Tuli mieleen ihan joku Hovimäki-sarja... En kuitenkaan voinut sitä sellaisenaan käyttää. Helmat olisivat laahanneet kurassa ja olisin näyttänyt vielä enemmän vanhasta ajasta reväistyltä:) Lyhensin takkia hieman. Ja jonkin ajan kuluttua vielä lisää, sillä mieheni mielestä takki olisi ollut parempi hiukan lyhyempänä ja omastakin mielestäni käytännöllisempi. Säälitti vain hiukan, sillä kaunein se olisi ollut aivan pitkänä. En olisi kuitenkaan kehdannut sitä niin käyttää. Tälläisenä kuin nyt tuossa kuvassa on, olen kyllä kaupungilla ollut. Siltikin joskus ajattelen, että olen varmaan aika kumman näköinen... Mutta tykkään takista ja käytän sitä kuitenkin.

Huivi on myös kirpparilöytö ja on jokapäiväisessä käytössä. Talvikengät on sieltä samaisesta Kontista  ostettu kuin takkikin, vaikkakin eri kerralla. Niissä on sivussa vetoketju, jota tosin ei tarvitse käyttää, koska varsi on riittävän väljä jalalle ilmankin. Näissä on myös kunnon karvavuori ja tilaa villasukallekin.  Nämä muistuttavat melko paljon eräitä 70 - 80 -luvun vaihteen talvikenkiäni. Vantuut on äidiltä saadut. Tässä takissa ja näissä kengissä voi joskus nähdä jonkun  naishenkilön hiippailevan metsässäkin:)  Maalla ja kaupungissa... selvät monikäyttövaatteet siis. Vaikka eivät nykymuotiset olekaan.

4 kommenttia:

  1. Tykkään myös pitkistä takeista ja hameen kanssa se tälläiselle viluiselle on tarpeen. Mulla oli joskus punainen samantapainen takki, napit kahdessa rivissä, kaulus taisi olla pysty, en muista tarkkaan. Vanttuu ovat myös kauniit, onko äitisi kutonut ne itse?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kauniit ja käyttökelpoiset vaatteet, vaikka aivan uskomattoman halpaan hintaan. Pidän myös noista väreistä. Nyt on vihreäkin muodissa.
      "Metsätähti"

      Poista
    2. Ei ole vanttuut äidin kutomat. Ostovanttuut ovat. Tässä takissa on vielä takana sellainen tamppi, joka mielestäni on kiva yksityiskohta sekin.

      Poista
    3. Hinta oli tosiaan ihan ällistyttävän halpa. Villakangastakithan on tosi kalliita nykyisin. Master-Coat on takin merkki. Tuo vihreä sulautuu hyvin metsään:)

      Poista