maanantai 21. maaliskuuta 2022

Aikuisetkin tytöt tahtoo nukeilla leikkiä

Jotkut harrastaa nukkekoteja ja silloin on ihan pienet nuket leikissä mukana - aikuisillakin. Mutta Ylellä oli juttu nuoresta tytöstä, joka tykkäsi hoivata kolmea oikean näköistä vauvanukkea. Siinä oli jotain suloista. Ja mielestäni myös rohkeaa hänen ikäiseltään esiintyä nuket sylissä👍

https://yle.fi/uutiset/3-12367586 

Minun ensimmäinen nukkeni ja muita lelujani on tässä nähtävissä:

https://vaaranlaella.blogspot.com/2016/08/lapsuuteni-leluja-60-ja-70-luvulta.html 

Ja onhan mulla nytkin iso nukke... Se aikuinen mallinukke. Aikuistuukohan ne nuketkin?:) 




Yhdenlaista nukkekeikkiä se tuokin on, kun vaihtelee tuolle vaatteita. Tämmöinen aikuisen nuken vaatteiden vaihtelu käy vaan hitaampaa tahtia kuin lapsena. Tällä on kai kolmas asu nyt. Viimeksi tosin vaihdoin vain puseron  nyt yllä olevaan ja siihen lisäksi  asun värinen kangaskukka. Kaulaansa sai yhden tytön aikoinaan  koulussa tekemät "helmet", joissa ne helmet on huopapallukoita ja niiden väleissä olevat osat oli jostain lehdestä leikattu ja kääritty. 




Liekö ulos menossa, vai kahviako kaipaa...

Mutta vielä minua paljon vanhempi nukkea tarvinnut, oli joskus vanha sukulaistäti. Hänellä oli vanhainkodissa muistinsa menettäneenä hoivattavana mollamaijatyyppinen, tehdastekoinen  sairaanhoitajanukke. Täti oli aikoinaan ollut sairaanhoitaja itse. Olisin halunnut tähän sen nuken kuvan laittaa, sillä meille se hänen jälkeensä tuli, mutta en sitä nyt tähän tuolta varastosta löydä. Täysin varma en ole siitäkään, onko se vielä meillä, kun remontin takia paljon poistuikin tavaraa huushollista. Ja silti tavaraa on liikaa...

Mutta tosiaan,  nukkea saattaa naiset tarvita vauvasta mummoon asti...  Miehet ehkä niitä autoja tai junia...😀   Tosin ei ole tullut kuulluksi yhtään kertomusta jostakin papasta, joka vanhainkodissa olisi leikkinyt autoilla tai niillä junilla. Mutta kai niitä kuitenkin on. Ellei omaiset ym. ole pitäneet sellaisia ihan turhana... Mutta tästä tulikin vielä mieleen vähän tätä sivuava aihe, jonka kenties  jossain toisessa jutussa otan esiin.  

Jaksakaahan taas tämäkin päivä ☀️


Jumalan armon varassa mennään❤️🙏




6 kommenttia:

  1. Näyttää nuketkin tosiaan aikuistuvan :) Hyvää alkanutta viikkoa sinulle!

    VastaaPoista
  2. Mulla oli lapsena monen monta nukkea, ehkä lähemmäs 10 kpl. Valitettavasti en muista kaikkien nimiä, Pirkko, Laura, Impi oli ainakin. Niistä ei ole yhtään jäljellä enää.
    Yksi äidin ostama vauvanukke on, hän osti sen valmiiksi minun lapselle, mutta ei tullut tyttöä joka olisi sillä leikkinyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä en muista montako nukkea minulla oli, mutta sellainen oli ainakin, jolla oli kiiltävä ruskea tukka, jota sai kammata. Ihana kun sinä muistat niiden sun nukkien nimiä. Mulle ei ole jäänyt yhtään mieleen.

      Poista
  3. Minullakin oli useampia nukkeja, Tuula ja Leena niitä ensimmäisiä, jotka muistan ja olivat pitkään minulla.Kaverin kanssa leikittiin nukeilla aika pitkään. Nyt tallella olevat nuket ovat lasten entisiä ja joku kirppikseltä ostettukin. Nyt vaan lapsenlapsetkin alkaa olla jo niin isoja...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nykyään se nukeilla leikkimisen aika on varmaan aika lyhyt. Ja siksikin oli niin kiva lukea siitä nuoresta tytöstä joka uskalsi kertoa nukkeharrastuksestaan. Sinä muistat, niinkuin Emilie tulossa yllä, sun nukkien nimiä. Mulla ei ole mielessä yhtään mun nuken nimeä. Jotenkin mulla on sellainen mielikuva, ettei niillä ollut ehkä pysyviä nimiä.

      Poista